tiistai 14. toukokuuta 2019

Villiyrttejä


Innostuin viime keväänä ekaa kertaa villiyrteistä ja innostus jatkuu edelleen. Ihanaa, kun luonnosta voi löytää niin paljon huippujuttuja! Nyt viikonloppuna mökillä ollessa kiertelin ympäriinsä noukkien lapsuudestani tuttuja kasveja eli nokkosta ja käenkaalia talteen. 

Luonnossa liikkuminen on kyllä ihanan rentouttavaa ja viikonlopun keräilyretken jälkeen kestohedelmäpussit olivat täynnä ilmaista ja puhdasta luonnon superruokaa. 

Nokkosessa on muun muassa paljon rautaa (jopa seitsemän kertaa enemmän kuin pinaatissa!) ja lisäksi se on kuitupitoista.  Kasvi sisältää myös monia eri vitamiineja, kuten runsaasti C-vitamiinia. Todellinen terveyspommi siis.












Myös käenkaali eli tuttavallisemmin ketunleipä sisältää paljon C-vitamiinia, ja sitä onkin aiemmin käytetty kansanlääkinnässä keripukin hoidossa. Runsaan oksaalihapon takia sitä ei kuitenkaan suositella syötävän liiallisissa määrin, mutta satunnaiseen käyttöön se sopii loistavasti.

Molemmista keräämistäni villiyrteistä ajattelin kokeilla erilaisia juttuja keittiön puolella! Niistä lisää myöhemmin omassa postauksessaan. 

Olen niin innoissani näistä keräämistäni villiyrteistä. Ekologista, puhdasta ja ennen kaikkea tuoretta! Lähiruokaa parhaimmillaan ja vielä ilmaiseksi. Pitäisi kyllä hyödyntää enemmän luonnon antimia keittiön puolella. Villiyrttien keräämisessä on kuitenkin tärkeää muistaa se, että kerää vain sellaisia kasveja, jotka tunnistaa ja tietää kelpaavan syötäväksi. Netti on onneksi pullollaan tietoa, joten perehtyminen asiaan on helppoa!

Minkälaisia kokemuksia teillä on villiyrteistä? Olisi kiva kuulla vinkkejä! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti